עורכי דין ומתמחים
קודקס אנשי השיווק
תתעדכן, ככה השוק עובד היום!

סקר השכר של קודקס שיווק - 2014

סקר השכר הגדול של קודקס שיווק, שנערך השנה לראשונה בקרב כ-800 אנשי שיווק, מציג תמונה מקיפה אודות השכר במגוון הענפים, התחומים והתפקידים בעולמות השיווק, הפרסום, הדיגיטל ויחסי הציבור.
על פי נתוני הסקר, עמד השכר הממוצע בענף השיווק בשנה החולפת על 14,500 ש"ח.
בסקר שנערך בשיתוף דה מרקר השתתפו אנשי שיווק, פרסום, יחסי ציבור ודיגיטל שהשיבו על שאלון שכר אינטרנטי מקיף, שהופץ במגוון רחב של ערוצי מדיה ושולב באתר קודקס. הנתונים נותחו בשיתוף מכון הייעוץ והמחקר, "מדגם".

הענפים הרווחיים: פרמצבטיקה הייטק וקמעונאות מזון

על פי נתוני הסקר, עמד השכר הממוצע של אנשי השיווק בשנה החולפת על 19,700 ש"ח בענף הפרמצבטיקה, 18,000 ש"ח בחברות ההייטק והטכנולוגיה, 16,000 ש"ח בתחום קמעונאות המזון, 15,500 ש"ח בענף מוצרי הצריכה, בעוד שאנשי השיווק בתחומי הפיננסים והתעשייה השתכרו 14,500 ש"ח בממוצע ואנשי השיווק בעולם התקשורת והמדיה הרוויחו בממוצע 11,300 ש"ח, סוגרים את הרשימה אנשי השיווק המועסקים במגזר הציבורי ובעמותות, עם שכר ממוצע של 8,500 ₪ בלבד.

טבלת ממוצע שכר כפונקציה של ענף

בשיווק הקלאסי תרוויחו יותר מאשר בדיגיטל אבל תצטרכו סבלנות

בסקר קודקס שיווק נבדקה גם הקורלציה בין הותק של אנשי השיווק, לשכר שהם מרוויחים.
מהסקר עולה תמונה מעניינת ביחס לצמיחה בתחומים מרכזיים בענף השיווק. בעוד שבתחום הדיגיטל ירוויחו ג'וניורים, בעלי ניסיון של עד שנה 6,500 ש"ח בממוצע וייהנו מקפיצות משמעותיות בשכר בשנים הראשונות בתחום (7,600 ש"ח בשנה השנייה, 8,800 ש"ח בשנה השלישית) – לשכר בתחום קיימת תקרת זכוכית ברורה ולאחר שש שנות ניסיון יעמוד השכר הממוצע על 12,400 ש"ח בדיגיטל ו-12,500 ש"ח בשיווק אונליין.
בניגוד לכך, בתחומי השיווק הקלאסי, של ניהול מותג, ניהול שיווק ומרקום, הצמיחה בשכר בשנים הראשונות היא איטית למדיי ודורשת מספר שנים של ביסוס מקצועי וצבירת ניסיון כדי להגיע לקפיצות שכר משמעותיות ואולם פערי השכר למתמידים גבוהים בהרבה. כך למשל, מרקום מתחיל ירוויח כ-9,500 ש"ח בממוצע בשנה הראשונה, 11,500 ש"ח בשנה השנייה, 13,200 ש"ח בשנה השלישית וכן הלאה. ואולם, לאחר 7 שנות ניסיון יקפוץ שכרו הממוצע לכ-23,500 ש"ח וכעבור 8 שנות ניסיון יעמוד על 25,000 ש"ח בממוצע.
מנהל המותג, יתחיל גם הוא בשכר התחלתי של 10,500 ש"ח ושכרו יעלה באופן מתון בשנים הראשונות ואולם לאחר 7-8 שנות ניסיון יעמוד שכרו על כ-23,000 ש"ח בממוצע.

טבלת ממוצע שכר כפונקציה של תחום וותק בתחום

בסקר נבדקה גם השפעת גודל המעסיק על שכרם של אנשי השיווק.
על פי הממצאים, עומד שכרם הממוצע של אנשי השיווק, המועסקים בחברות קטנות, על 10,900 ש"ח, בחברות בינוניות בגודלן על 13,000, בחברות גדולות על 14,600 ש"ח ובחברות ענק גלובאליות על 15,700 ש"ח.
ומה שכרם הממוצע של אנשי השיווק המועסקים במשרדים ובסוכניות הבוטיק? במשרדי פרסום עומד השכר הממוצע על 14,700, בעוד שבמשרדי האינטראקטיב וסוכנויות הדיגיטל משתכרים בממוצע 11,500 ש"ח. במשרדי יח"צ ישתכרו העובדים בממוצע 11,300 ש"ח.

ממוצע שכר לפי סוג וגודל מעסיק

שיאני השכר – סמנכ"לי קריאייטיב, מרקום וסמנכ"לי שיווק

הסקר בדק את השכר הממוצע בכל אחד מהתפקידים בענפים השונים. אז כמה באמת מרוויחים במשרדי פרסום? במשרדי אינטראקטיב? בשיווק קלאסי וביח"צ?
מנתוני הסקר שהתמקדו בענף הפרסום – עולה כי תקציבאים מרוויחים בממוצע 7,500 ש"ח, בעוד שמשכורתם הממוצעת של הסופרווייזרים עומדת על 11,000 ש"ח, הפלנרים ישתכרו 12,000 ש"ח בממוצע, בעוד שמנהלי הלקוחות מדווחים על שכר ממוצע של 15,000 ש"ח. בדרגים הבכירים, עומד שכרם של סמנכ"לי הלקוחות על 26,000 ש"ח ושל סמנכ"לי הקריאייטיב על 27,000 ש"ח.

טבלת שכר ממוצע בפרסום

מנתוני הסקר שהתמקדו בענף הדיגיטל, עולה כי שכרם הממוצע של מנהלי המדיה החברתית עומד על 11,500 ש"ח, בעוד ששכרם של מנהלי שיווק אונליין עומד על 13,500 ש"ח. מנהל Affiliate ירוויח 10,500 ש"ח בממוצע ומנהל אתר 11,000 ש"ח. בתחום הPPC עומד השכר הממוצע על 8,000 ש"ח לעומת 13,000 בSEM.

טבלת שכר ממוצע בדיגיטל

וכמה מרוויחים אנשי השיווק בתחומי השיווק המסורתיים? מנתוני הסקר, בענף השיווק הקלאסי, עומד השכר הממוצע של מנהלי המותג על 14,000 ש"ח ושל מנהלי המוצר על 16,000 ש"ח, מנהלי פיתוח עסקי ירוויחו בממוצע 23,000 ש"ח, בעוד שמנהלי אגפים/מחלקות שיווק משתכרים כ-25,000 ש"ח בממוצע. מי שרוצה להשתלב בתחום ללא ניסיון קודם, ישתכר בממוצע כ-8500 ש"ח, כעוזר מנהל מותג או כמנהל פרויקטים. מנהלי מרקום משתכרים בממוצע 20,000 ש"ח, בעוד שסמנכ"לי שיווק בכירים נהנים משכר ממוצע של 27,000 ש"ח.

שכר ממוצע בשיווק

ומה קורה בתחום היח"צ? תקציבאים ירוויחו בממוצע 7,500 ש"ח. יועצי תקשורת ישתכרו בממוצע 10,500 ש"ח, בעוד שמנהלי לקוחות ישתכרו בכ-15,000 ש"ח לחודש בממוצע.

טבלת שכר ממוצע ביח''צ

הסקר ביקש לבדוק גם את השפעת המין על שכר אנשי השיווק בענף. החברה אספה מיפתה וניתחה את נתוני השכר של כלל אנשי השיווק שהושמו דרכה בכל התפקידים והקטגוריות בשנה החולפת ומצאה פער של כ-20% בשכר לטובת הגברים לעומת שכר הנשים.

לא רק מיתוס: שעות עבודה שוחקות בפרסום

סקר קודקס שיווק ביקש לבדוק מה היקף שעות העבודה הממוצע של אנשי השיווק, שעוסקים במגוון תפקידים וענפים.
לפי נתוני הסקר, במהלך השנה החולפת עמד היקף שעות העבודה הממוצע של אנשי השיווק על 9.5 שעות עבודה.
מנתוני הסקר עולה כי בשנה החולפת עמד היקף שעות העבודה הממוצע של אנשי השיווק בתחום הדיגיטל על 9 שעות עבודה, לעומת 10.5 שעות עבודה בממוצע שדווחו על ידי אנשי השיווק המסורתי ו-12 שעות עליהן דיווחו אנשי הפרסום.
מעניין לראות כי בניגוד לתחומי עיסוק אחרים, בענף השיווק לא קיימת קורלציה הכרחית בין תחומי הלימוד וההשכלה באקדמיה לבין העיסוק בפרקטיקה. אמנם 38% מאנשי השיווק שהשתתפו בסקר הינם בוגרי לימודי מנהל עסקים ו-16% הינם בוגרי החוג לתקשורת – תחומים הנחשבים "טבעיים" למשתלבים בענף השיווק, ואולם 14% מאנשי השיווק הינם בוגרי מדעי החברה ופסיכולוגיה, 6% בוגרי הנדסה, 6% בוגרי מחשבים, 4% בוגרי כלכלה, 4% בוגרי מדעי הרוח ו-2.5% בוגרי מדעי החיים.

ירידה חדה בהיקף הבונוסים ביחס לאשתקד

סקר השכר בחן גם את שיעור מקבלי הבונוסים והיקף הבונוסים שחולקו השנה לאנשי השיווק במגוון תחומים ותפקידים והעלה נתונים מפתיעים.
33.5% מכלל המשתתפים בסקר דיווחו כי קיבלו בונוסים בשנה החולפת, לעומת 66.5% שלא קיבלו כל בונוס שהוא.
בקרב מקבלי הבונוסים – עמד שיעור מקבלי הבונוס מקרב אנשי השיווק על 43.5% לטובת הגברים לעומת 31.3% מהנשים.
מבחינת היקף הבונוסים לפי תחומי עיסוק, עלה כי העובדים בתחום הפיתוח העסקי נהנו השנה מהיקף הבונוסים הגבוה ביותר ביחס לכלל התחומים שנסקרו. 49% מהעובדים בתחום זה קיבלו בונוס בשנה החולפת, לעומת 46% ממנהלי המוצר, 36% מאנשי הדיגיטל ורק 23% מאנשי הפרסום והיח"צ.

טבלת שיעור מקבלי הבונוסים לפי תחום עיסוק

במסגרת הסקר התבקשו אנשי השיווק לדווח על סכום הבונוסים הממוצע שקיבלו בשנה החולפת וכן במהלך השנה הקודמת. מהשוואת הנתונים עולה ירידה בהיקף של כ-24% בכספי הבונוסים שחולקו. בעוד שהבונוס השנתי הממוצע לפני כשנתיים עמד על כ-17,000 ש"ח, עמד הבונוס הממוצע בשנה החולפת על 13,700 ש"ח בלבד.

טבלת ממוצע בונוסים - כלל המדגם

מתחילים עבודה חדשה כל שנתיים

נתוני הסקר העלו תמונה מפתיעה בהיקפה באשר לתחלופת מקומות העבודה בקרב אנשי השיווק. מהנתונים עולה כי 34.3% החליפו 2 מקומות עבודה מאז כניסתם לתחום השיווק (טווח הכניסה לתחום עומד על 1-10 שנים), 24.9% החליפו 3 מקומות עבודה, 19.4% החליפו 4 מקומות עבודה, 13.4% החליפו מקום עבודה 1, 5.5% החליפו 5 מקומות עבודה ו-2.5% מהמשתתפים בסקר החליפו 6 מקומות עבודה מאז כניסתם לתחום השיווק. ממוצע תחלופת מקומות העבודה בקרב כלל הנשאלים עומד על 3.6 מקומות עבודה בעשור החולף.

חברות התקשורת וקמעונאיות המזון מובילות בדיגיטל

מנתוני הסקר עולה כי ב-63.9% מהארגונים הנסקרים קיימת פוזיציה של שיווק דיגיטלי בארגון, בעוד אשר ב-36.1% מהחברות לא קיימים תפקידי דיגיטל מאוישים.
מניתוח הנתונים לפי ענפים עולה כי חברות התקשורת והמדיה מובילות בראש תחום הדיגיטל. 87% מחברות אלה מחזיקות פוזיציה של שיווק דיגיטלי בארגון, לעומת 75% מתוך העמותות והמגזר הציבורי, 68.8% מקמעונאיות המזון, 66.7% בתחומי הפיננסים והתעשייה, 41.7% מחברות ההייטק והטכנולוגיה, 40% מהחברות בתחום מוצרי הצריכה, 37.5% מהחברות העוסקות בלייף סטייל, 24% מחברות הנדל"ן והאחזקות ורק 21% מהחברות העוסקות בפרמצבטיקה.

חיפוש משרות בקודקס שיווק