עורכי דין ומתמחים
קודקס אנשי השיווק
תתעדכן, ככה השוק עובד היום!


מרקום - תקשורת שיווקית

הרקע לתפקיד המרקום

תקשורת שיווקית (MARCOM - Marketing Communications) הינה תקשורת תומכת מכירות, והיא כוללת את כל סוגי הפעולות ואמצעי התקשורת בהם ניתן להשתמש על מנת להעביר מסרים לקהל היעד.

מרבית הארגונים המבצעים פעילות מכירות, מחזיקים בפוזיציה של תקשורת שיווקית. הדבר נכון הן במקרה של מכירת מוצרים פיזיים, הן במקרה של אספקת שירותים והן בהפצת נכסים מופשטים (פטנטים, רעיונות) ועוד.

בעבר נהגו מנהלי השיווק לעבוד באופן עצמאי ונפרד ממנהלי הפרסום. בעשור האחרון התגבשה תפיסה שיווקית שונה. עם השנים התעורר הצורך ליצור מערך מגובש ואחיד של הפעילות השיווקית הענפה. מנהלי שיווק החלו להבין את החשיבות של יצירת שפה עיצובית וקריאטיבית אחידה לכלל פעילויות השיווק והתדמית של המותג. כך, נולד והתגבש תפקיד המרקום.

תפקיד המרקום - יצירת אחידות בפעילות השיווק

פונקצית מנהל המרקום, הינה פונקציה בעלת חשיבות רבה בחברות המובילות במשק, במגוון ענפים לרבות קמעונאות, הייטק, מוצרי צריכה, שירותים ועוד.

על מנהל המרקום מוטלת האחריות להגדיר ולהוציא לפועל אסטרטגיה המבוססת על חזון החברה, לרכז את פעולות התקשורת השיווקית וליצור קו אחיד עבור כלל הפעילות השיווקית שמבוצעת במסגרת החברה, שיעביר את ה-Look And Feel של המותג.

פוזיציית התקשורת השיווקית נחלקת ל-5 מרכיבים מרכזיים: פרסום, קידום מכירות, יחסי ציבור, שיווק ישיר ומכירה אישית.

יחסי ציבור

מנהל המרקום אחראי לכל התקשורת המתבצעת מול קהלי היעד השונים ועליו להעניק טיפול ייחודי לכל קהל תוך שימוש במדיות המתאימות. קהלי היעד של המרקום הינם העיתונאים, האנליסטים הכלכליים, עובדי החברה ועובדיה הפוטנציאליים, בעלי המניות והציבור הרחב.

קידום מכירות תערוכות ואירועים

תערוכות ואירועים שיווקיים הינם תחום עיסוק נוסף של המרקום. חלק מתפקיד מנהל המרקום הוא להחליט באילו תערוכות נכון לחברה להשתתף, היכן תהיה לחברה חשיפה מקסימאלית, האם קהל המבקרים בתערוכה/אירוע הינו קהל יעד רלוונטי לחברה ועוד. לאחר ההחלטה על השתתפות באירועים על המרקום לקבל החלטה באשר למיקום הפעילות בתערוכה, נראות הפעילות והביתן, איזה פעילות תתקיים בהתאם לקונספט ועוד.

על המרקום גם חלה האחריות על שמירת הקו והצביון של החברה, תוך יצירת מארז המשרת את האסטרטגיה השיווקית של החברה. במקרה של חברה עולמית, הקו הישראלי חייב להיות מושתת על הקו העולמי.

שיווק חיצוני ופנימי

המרקום עוסק, בין היתר, במיון וטיפול בחסויות. עליו להחליט לאיזו פעילות כדאי להעניק חסות, האם רלוונטי וכדאי להיות מקושר לפעילות שכזו, האם נותני החסות האחרים עומדים ברמה דומה לזו שלנו וכיצד מיישמים את החסות.
זאת ועוד, למנהל המרקום אחריות ישירה לביטוי חזון החברה בכלל אפיקי התקשורת השיווקית – לרבות במסרים ובעיצובים המופיעים, באתר החברה, בחומרי הדפוס, ניירות הלוגו, האריזות, עלוני המוצר, מודעות הפרסום בעיתונות ועוד.

על המרקום לייחד תשומת לב גם לשיווק הפנימי, לרבות חשיבה על אופן גיוס העובדים, יצירת אירועים לבני משפחות העובדים, פעילויות רווחה ועוד.

גם מראה החברה ועיצוב משרדיה – חשוב שיבטאו את הלוק וההרגשה של המותג, כך שגם העובדים וגם אורחי החברה ירגישו חלק ממשהו גדול יותר וישתלבו בחזון.

הגדרת תפקיד המרקום – מושפעת מגודל הארגון

הפוזיציה של מנהל המרקום משתנה מארגון לארגון, בהתאם לגודלו ולמבנה הפנימי של מחלקת השיווק.
בחברות קטנות, בהן היקף העבודה השיווקית ממוקד ומוגבל, מתבצעת עיקר פעילות התקשורת השיווקית ע"י מנהל המרקום עצמו.
לעומת זאת, ע"פ רוב בחברות גדולות, מרכז מנהל המרקום את הפעילות השיווקית, המבוצעת בפועל על ידי מנהל השיווק, היח"צ, הקד"מ והפרסום בחברה.
בחלק מהחברות מבוצעת חלק מפעילות המרקום על דרך של מיקור חוץ, באמצעות שכירת שירותים של ספקים שונים, דוגמת משרדי פרסום ומשרדי יח"צ.

פרופיל מנהל המרקום

מרבית מנהלי המרקום מגיעים מרקע וניסיון במשרדי פרסום. התפקיד דורש יכולת כתיבה ורהיטות ברמה גבוהה ביותר. זאת, בין היתר, בשל הצורך לנסח הודעות לעיתונות, כתיבת חומרים שיווקיים כגון פלאיירים, ברושורים, עלונים, מצגות ועוד. על המרקום להיות בעל ניסיון בעבודה עם ממשקים רבים פנימים וחיצוניים, לרבות משרדי יחסי ציבור, משרד פרסום, חברות קידום מכירות, עיתונאים, בתי דפוס, מעצבים ועוד. מרבית אנשי המרקום נדרשים לשליטה במדיה הדיגיטלית וע"פ רוב הם יהיו אמונים במסגרת תפקידם גם העברת כלל המסרים השיווקיים ברשתות החברתיות השונות.
יודגש, כי בענפים מסוימים, דוגמת ההייטק, נדרשת גם אנגלית ברמת שפת אם, באשר כל החומר השיווקי שנכתב בחברות אלה הינו באנגלית.

משרות בתחום המרקום בקודקס שיווק

קודקס שיווק מלווה את המעסיקים, להם דרושים מרקום ואנשי שיווק, לכל אורך הדרך בתהליך הגיוס וההשמה. כמו כן מלווה קודקס מועמדים בתחום השיווק, בכל אחד משלבי הקריירה.


מחפש/ת משרת מרקום? בקודקס שיווק דרושים מרקום - לשימושך: