עורכי דין ומתמחים
קודקס אנשי השיווק
תתעדכן, ככה השוק עובד היום!

מאת: אבי זיתן


מנהל שיווק - כל מהלך שיווקי צריך אסטרטגיה

מנהל שיווק - רוצה לראות תוצאות? השתמש באסטרטגיה!

המילה אסטרטגיה זוכה לאורך השנים למגוון פרשנויות וקונוטציות בקרב מנהלי שיווק. חלקם אף רואים בה כמילה מפחידה. בעידן הדיגיטלי בו הצרכן החדש הוא אינטליגנטי, חוקר ולא אחת חכם מאיתנו, אסטרטגיה הופכת לכלי הכרחי להבנה וניתוח של המצב הנוכחי והעתידי בכדי להגיע ליעדים שהוגדרו מראש, במסגרת ניהול שיווק.

הגדרת אסטרטגיה

אסטרטגיה הינה מערכת המשלבת בין מחשבות, רעיונות ותובנות, ואשר מעניקה עקרונות מנחים לשם השגת המטרות המוגדרות של החברה.

האסטרטגיה מורכבת משלושה רכיבים מרכזיים:

  • מחקר – המאפשר לנו ללמוד אודות מיצוב המותג – באיזה אופן נתפס המותג שלנו בידי קהלי היעד ואודות מיקום המותג בשוק הכללי ביחס למתחרים.
  • הגדרת קהל המטרה – ע"ב תובנות המחקר, עלינו לבצע הגדרה מדויקת של כל אחד מקהלי המטרה, אליו נרצה לפנות.
  • תוכנית עבודה – כתיבת תוכנית עבודה מקצועית ויסודית, אשר כוללת פתרונות יישומיים וממוקדים לשם השגת המטרות שהגדרנו מראש עבור החברה.

ניהול נכון של האסטרטגיה מאפשר לנו הבנה מקיפה של סביבת העסק וכן הערכות טובה בהרבה אל מול העתיד, תוך שאנו מבטיחים לעצמנו הקטנה של אלמנט אי הוודאות, במערך ניהול שיווק.

מנהלי שיווק

אסטרטגיה עכשיו

בעידן של ימינו, הצרכן בוחן באופן תמידי וחשדני את המותגים והמוצרים שהוא מתעניין ברכישתם. בעולם הדיגיטלי המהיר, קלות השגת המידע היא כמעט בלתי נתפסת ולמעשה כל המידע הרלוונטי נגיש לצרכנים בלחיצת כפתור. יתר על כן, אירועי השנה החולפת, בדגש על המחאה החברתית, מוכיחים כי הצרכן הישראלי הוא בעל כוח השפעה עצום ויש לו יכולת גבוהה (בין היתר באמצעות הפלטפורמה שמציעות הרשתות החברתיות) "להעלות על המוקד" מותג או מוצר שנוהג מבחינתו בצורה לא ערכית ו/או ראויה. זו הסיבה, בשלה על מותגים, בדגש על אחריות מנהלי שיווק, לנהל מערך שיווק באופן נכון ומושכל, וכמובן לדעת להגיב במהירות ובאופן מותאם למציאות המשתנה.

באחריותו של מנהל שיווק – להנהיג ולהוביל

? כאמור, לאור המציאות בה פועלים המותגים כיום, קיימת חשיבות מכרעת לניהול אסטרטגיה מאורגנת וסדורה, במקביל לכל מהלך שיווקי שמנהלי שיווק מבקשים לבצע.

לא אחת קיימת תפיסה, בקרב מנהלי שיווק, לפיה התהליך האסטרטגי הינו מסובך, מורכב ויקר במיוחד. אך לא כך היא! אסטרטגיה נכונה תכוון ותוביל את פעילות המותג באופן שיטתי לאורך השנה כולה, בהתאם למציאות הנוכחית - כאשר היא תתבסס, בין היתר, על איסוף מקיף של נתונים און ליין אודות הצרכן ופעילותו, אותם ניתן להשיג כיום במרחקת הקלקה ובאופן מיידי ברשת. ואמנם, נכון הדבר, כי העלות הראשונית שעל מנהל שיווק להשקיע בתהליך האסטרטגי, תהיה לרוב יקרה יותר מעלותו של קמפיין חד פעמי, ואולם לאורך זמן היא עתידה להשיג תוצאות טובות וממוקדות באופן מדויק ומותאם לקהל היעד אשר המותג מעוניין לכוון אליו את הפעילות.

בחינה של מגוון מהלכים אסטרטגיים שביצעו מותגים וארגונים במהלך השנים האחרונות, באופן שהיה מקיף וסדור, מלמדת על כך שבחירת מנהל שיווק לנתב את ההשקעה בהליך כזה הובילה בסופו של יום להצלחה עסקית והחזירה את עלויות ההשקעה. חשוב להבהיר, כי תהליך אסטרטגי נכון וממוקד מחויב באופן בסיסי לספק תוצרים כמיתים וברורים, באופן שיבטיח יישום מוצלח.

דוגמא יפה לכך, ניתן לראות בבזק, אשר ביססה את אסטרטגית הבית הדיגיטלי, אשר מיקדה את כלל הפעילויות של המותג בזירה מרכזית אחד והצליחה לגזור מוצרים ושירותים ייחודיים אשר ענו על צרכי הצרכנים הדיגיטליים בכפיפות לשמירה על אסטרטגיית המותג. בזק ביצעה זאת, גם באמצעות האינטרנט המהיר, המיקוד בטכנולוגיה, המבצעים החדשניים מבוססי הדיגיטל, פיתוח עסקי נרחב, חדשנות ועוד.

לכל משרות מנהלי השיווק לחץ כאן

אבי זיתן הינו יועץ אסטרטגי מוביל לחברות ושותף בקודקס שיווק.

חיפוש משרות בקודקס שיווק