עורכי דין ומתמחים
קודקס אנשי השיווק
תתעדכן, ככה השוק עובד היום!

סיכום שנת 2012 בשיווק

קודקס שיווק: במהלך 2012 נרשמו ביקושים גבוהים לאיוש משרות בתחום הדיגיטל והמדיה החברתית.

הכי מבוקשים – מועמדים בעלי ותק של 2-3 שנות ניסיון; יתרון בולט ליוצאי אוניברסיטאות

שנת 2013 בענף השיווק נפתחה באופטימיות זהירה, עם מגמת עלייה בביקושים לאנשי שיווק, בהמשך למגמת הרבעון האחרון של 2012. אחרי שנה מורכבת ולא פשוטה, שהתאפיינה בחוסר ודאות כלכלית, במגמת פיטורים וצמצומים ובהתערערות תחומים המשיקים לעולם השיווק - הפרסום ויחסי הציבור - דומה כי הענף מגלה סימני התאוששות ראשונים מהמשבר.

קודקס שיווק, חברת ההשמה היחידה בישראל המתמחה בתחום השיווק, מציגה את המגמות המרכזיות בשוק העבודה הענפי, לצד נתונים מפתיעים אודות היקפי הביקושים והגיוסים במהלך 2012.

במסגרת הסיכום השנתי שערכה קודקס שיווק, נבחנו ונותחו מאות משרות בענף השיווק, החולשות על מגוון תחומים ותפקידים, שנפתחו השנה בחברה, לצד ההשמות שבוצעו בענף.
בנוסף נותחו, כ-1350 ראיונות עם מחפשי עבודה בשיווק, שקיימו יועצי הקריירה בחברה לאורך השנה.

מהנתונים עולה, כי מבין 2500 המועמדים שפנו לחברה במהלך 2012, התפקידים המבוקשים ביותר בקרב המועמדים היו ניהול מותג (ביקוש של 42%), מרקום (ביקוש של 23%) וניהול שיווק אונליין (ביקוש של 17%). ביקושי המועמדים נרשמו גם בתחומים הקלאסיים של ניהול השיווק, סמנכ"לי שיווק בכירים ואנליסטים, זאת לצד מגוון תפקידי שיווק דיגיטלי.

ביקושים נמוכים לאורך מרבית השנה

שנת 2012 נפתחה בביקושים נמוכים לגיוס עובדים בתחום השיווק – מגמה שעמדה בעינה לאורך 3 הרבעונים הראשונים של השנה.
מנתוני קודקס שיווק עולה, כי הירידה הגדולה ביותר בביקושים הייתה במשרות שנפתחו עבור בכירים בתפקידי סמנכ"לי שיווק, מנהלי אגפים ומנהלי מרקום, בחברות גדולות ובינוניות.
זאת בעוד, שהרבעון האחרון של השנה החל במגמת התאוששות, כשנפתח בעלייה בביקושים לאנשי שיווק, לראשונה מאז ראשית השנה. ואולם, מדגישים בחברה, הביקושים היו בעיקר לאנשי שיווק צעירים ולמנהלים בדרגי ביניים.

אלינור מור-סיטבון, מנכ"ל קודקס שיווק מסבירה: "שנת 2012 התאפיינה בהיקף גיוסים מצומצם יחסית שתאם את ההערכות לפיהן השוק בכללותו הולך לכיוון של מיתון וקיפאון. בעיתות של חוסר ודאות כלכלית, החברות ממהרות לצמצם תקנים ומחלקות השיווק, על פי רוב, הן בין הראשונות להיפגע, באשר השיווק נתפס כ"מותרות". הנפגעים המרכזיים מהשינויים במחלקות הם לרוב הבכירים, ששכרם הממוצע נחשב גבוה במיוחד. עם זאת, במהלך הרבעון האחרון של השנה, עם שוך גלי הפיטורים והזעזועים בשוק התקשורת, החלה להסתמן מגמת התאוששות ועלייה בביקושים. המעסיקים ביקשו לשוב ולגייס עובדים מקצועיים ואיכותיים, בעלי מומחיות גבוהה, בעיקר בתחומי הדיגיטל, המרקום, הפרסום והאנליזה, בדגש על אנשי שיווק צעירים ומנהלים בדרגי ביניים, ובשכר המותאם לתקציבים החדשים העומדים לרשותם, בעת הנוכחית".

התחומים השולטים: שיווק אונליין וניהול שיווק

מנתוני קודקס שיווק עולה, כי תחום שיווק האונליין היה המבוקש ביותר בשנת 2012, עם 30% מכלל המשרות שנפתחו עבור מנהלי שיווק. אחריו ברשימת המבוקשים ניצבים תחומי ניהול השיווק וניהול הקטגוריה עם 22% מכלל הביקושים. ולאחריו, תחום הפרסום עם 10% מנתח הביקושים; בהמשך הרשימה מדורגים תחומי המחקר והאסטרטגיה עם 9% מהביקושים, תחום ניהול המותג והמוצר עם 8% מהביקושים, ניהול מרקום עם 7% מהביקושים, הפיתוח העסקי והכתיבה השיווקית, כל אחד מהם עם 6% מהביקושים, סוגר את הרשימה תחום הבכירים שמאגד משרות סמנכ"לות עם 2% מהביקושים.



הכי מבוקשים: מנהלי שיווק אונליין ואנליסטים

את תחום השיווק כפי שהתפתח במרוצת השנים האחרונות ניתן לחלק באופן גס לשיווק קלאסי ולשיווק דיגיטלי.


מנתוני קודקס שיווק עולה, כי חלק ארי מהמשרות שנפתחו בשנה החולפת היו בתחום השיווק הדיגיטלי וחלשו על מגוון רחב מאוד של תפקידים. כך, 37% מהמשרות שנפתחו בתחום הדיגיטלי יועדו לניהול שיווק אונליין, 20% מהמשרות יועדו לתחומי ה-SEO, ה-PPC וה-SEM, 18% מהמשרות היו עבור מנהלי מדיה חברתית, 12% יועדו למנהלי דיגיטל, 8% לקנייני מדיה ו-5% למנהלי Affiliate.


בתחום השיווק הקלאסי נרשמו גם כן ביקושים גבוהים לאיוש מגוון רחב של משרות. 74% מכלל המשרות שנפתחו בתחום השיווק הקלאסי, יועדו למנהלי שיווק, 17% מהמשרות יועדו למנהלי תחום/מחלקה ו-9% למנהלי קטגוריה.


בתחום הפרסום 44% מהמשרות יועדו לתקציבאים, 19% לפלנרים, 17% לסופרווייזרים, 11% למנהלי לקוחות, 8% לתפקידי קריאייטיב ו-1% לתפקידים נוספים בפרסום.


בתחום המחקר והאסטרטגיה 68% מהמשרות יועדו לאנליסטים שיווקיים, 11% לאנליסטים כלכליים, 9% למנהלי אסטרטגיה, 6% לכלכלנים בכירים, 4% ליועצים אסטרטגיים ו-2% לחוקרי שווקים.


בתחום ניהול המותג והמוצר, יועדו 55% מהמשרות לניהול מוצר, 40% לניהול מותג ו-5% לעוזרי מנהלי מותג.


בתחום המרקום, יועדו רק 20% מהמשרות לניהול מרקום, בעוד ש-75% מהמשרות יועדו למרקום ו-5% לעוזרי מרקום.


בתחום הכתיבה השיווקית, יועדו 64% מהמשרות לכותבים שיווקיים בתחומי הדיגיטל ו-36% למשרות קופירייטרים.


בתחום הפיתוח העסקי, יועדו 80% מהמשרות לניהול פיתוח עסקי ו-20% לתפקידים ראשוניים בתחום לרבות רפרנטים.


בתחום הבכירים, יועדו 50% מהמשרות לסמנכ"לי שיווק, 17% לסמנכ"לי מכירות, 17% לתפקיד סמנכ"ל שיווק ומכירות בעוד ש-16% ממשרות הבכירים נועדו למשרות שונות.


מור-סיטבון, מסבירה: "ההשפעות של מהפכת הרשתות החברתיות והתחזקות הפעילות בזירות הדיגיטליות ממשיכות לעורר הדים בשוק העבודה בענף השיווק. ההבנה של חברות רבות, כי קהלי היעד שלהן מסתובבים בחלק גדול מהזמן בזירות הדיגיטליות, הובילה להחלטה אסטרטגית להרחיב את הפוזיציות בתחום הדיגיטל וניהול המדיה החברתית ולצורך גובר באיתור מועמדים מתאימים ואיכותיים. לצד זאת, המשיכה מגמת הביקושים למנהלי השיווק שמגיעים מתחום השיווק הקלאסי. נראה כי הצורך בניהול מסודר של השיווק, על בסיס תוכניות שנתיות מוטות יעדים לא נעלם ואף עתיד להתחזק בשנה הקרובה. בתחום הפרסום אנו רואים ירידה בהיקף המשרות, שנגזרת מהטלטלה שחווה הענף בשנה החולפת. הפיטורים הרבים והקיצוץ בתקציבי הפרסום נתנו אותותיהם ואולם הצורך בתקציבאים וסופרוויזרים נמשך ואף עלה במעט בראשית 2013. בכל הנוגע לביקושים בתחום ניהול המותג והמוצר, במרבית אגפי השיווק הגדולים הדרישה הינה למנהל מותג, בעוד אשר הדרישה למנהלי מוצר חזקה במיוחד בתחומי התוכנה, ההייטק והפרמצבטיקה".


תנועת ההשכלה

על אף העובדה שבתחום השיווק מעידים המעסיקים כי לסוג התואר נודעת חשיבות פחותה משמעותית ביחס לניסיון המקצועי וכי אין התייחסות למוסד הלימודים – בפועל, מעידים בקודקס שיווק, המצב הפוך.

בקודקס שיווק מציינים כי מרבית משרות השיווק שנפתחו השנה העמידו דרישה לתואר ראשון, ללא ציון סוג התואר, למעט במספר קטן של משרות בהן הייתה דרישה לתארים מתחומי התקשורת ומנהל העסקים. הדבר שונה במשרות בכירים, שם מקובלת הדרישה לתואר MBA במנהל עסקים.

ואולם, בחינת ההשמות שבוצעו השנה על ידי החברה מלמדת כי 73% מהמועמדים שהושמו הינם יוצאי אוניברסיטאות בעוד ש-27% בלבד הינם יוצאי מכללות. בנוסף, 70% מהמועמדים שהושמו היו בעלי תואר ראשון בלבד, בעוד ש-30% מהמועמדים שגוייסו היו בעלי תואר שני. מקרב המועמדים בעלי התואר השני 65% הינם בעלי תואר שני מאוניברסיטה, בעוד ש-35% מקרב בעלי התואר השני שהושמו למדו במכללה.



הכי מבוקשים: מועמדים בותק של 2-3 שנות ניסיון

על פי נתוני קודקס שיווק, הביקושים הגבוהים ביותר במהלך 2012 היו למועמדים בעלי ותק של 2-3 שנות ניסיון ואולם ההשמות בפועל מלמדות, כי הותק הממוצע של המועמדים שהושמו עמד על 4.8.
מור סיטבון, מבהירה: "אופי הגיוסים, העיד על צורך בחיזוק מחלקות השיווק דווקא במנהלי שיווק בדרגי ביניים, שצברו ניסיון בענף הרלוונטי, בעדיפות לכאלה שהועסקו על ידי חברות מתחרות. היתרון מבחינת המעסיקים בגיוס מועמדים בדרג זה, מעבר ליתרון הברור של ניסיון מקצועי, מגולם בכך שציפיות השכר הריאליות שלהם נמוכות משמעותית מאלה של מנהלי השיווק הבכירים ואינן גבוהות מאוד ביחס לדרישות הצעירים".

ולאן הולך שוק העבודה בשיווק במהלך 2013?

מור סיטבון שומרת על אופטימיות זהירה: "הרבעון הראשון של שנת 2013 סימן מגמה של צמיחה ועלייה בביקושים. עם תחילת שנת הפעילות וכתיבת תוכניות העבודה השנתיות, אנו רואים, בחלק ממחלקות השיווק, כי מנהלים מבקשים לרענן את השורות, באנשי שיווק מוכשרים ורעננים, הרעבים לעשייה. ואולם, כתמיד, עלינו להיות זהירים ולהישאר עם היד על הדופק, באשר אי היציבות הכלכלית וחוסר הודאות מקרינים ישירות על שוק התעסוקה בענף".